måndag 3 september 2012

1/9-2012 22.12. TV och Draughts

Tjolahopp!

Jag har faktiskt tittat på två odubbade engelska program idag. Efter att jag och Zsófi hade tittat på första avsnittet av X-faktor (Ungerns svar på Idol) så sappade vi runt lite. Monty Pytons Flying cirkus gick så då tittade vi på det. Skummt och roligt. Och förståeligt (=jag förstår vad de säger). När det blev reklam sappade vi lite till och sen fastnade vi vid ett program där typ Glee-grupper (fast riktiga) sjöng och tävlade. Det var kul. Jag tycker det är coolt att det kan låta så bra acapella.

Okej... Nu vet ni allt om mitt TV-tittande. Men jag ville bara dela med mig av detta fantastiska att det gick TVÅ program SAMTIDIGT som var på engelska. Förlåt, har bara slötittat lite för mycket på ungerskt dubbade avsnitt av CSI...

Jag har faktiskt nästan inte varit hemma idag (till skillnad från resten av veckan). Klockan sju (appråpå sju, Márika och Zsófi kan inte uttala det... Mystiskt...) gick jag upp och tillsammans med Zsófi tog jag en buss till en lokal där Ungerns mästare i draughts skulle utses. Det är nämligen så att min värdsyster förra året blev det. Coolt! Och lite udda. Precis som jag! hehe...

Ja, i varje fall så har jag alltså tillbringat dagen med att titta på draughts-matcher. För att matcherna inte ska bli för långa har båda spelarna klockor som från början står på en timme. När det är en spelares tur börjar dens klocka räkna ner. Som i schack. Två timmar kan alltså en match hålla på.

Det blev faktist ganska långtråkigt då och då. Ibland pågår matcherna mer i huvudet i de spelandes huvuden. Men i slutet (de ungefär sista trettio minuterna) av Zsófis andra match var det riktigt spännande. Jag hade bestämmt mig för att själv tänka ut vad de borde göra för drag och nu när det var färre plattor att hålla reda på var det enklare.

Det märktes att de var påväg att få slut på tid för deras drag gjordes snabbare och snabbare. När Zsófi hade tre minuter kvar och hennes motståndare hade nio sekunder kvar vann hon!

Låter kanske inte så spännande men det var det.

Imorgon ska vi tillbaka och Zsófi ska spela sina sista två matcher. Sen är det prisutdelning och jag är ganska säker på vem som kommer stå högst upp på prispallen. Det gick jättebra för henne idag.

En annan sak som var trevlig idag var att jag fick träffa lite nytt folk, både ungersk- och engelsktalande. Det blev inte så mycket prat under själva matcherna eftersom det då skulle vara knäpptyst, men ändå.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar