lördag 29 september 2012

28/9-2012 15.09. En extra bildlektion


Tjo!

Jag och min klassföreståndare pratade lite tidigare i veckan om att det skulle vara roligare för mig om jag kunde gå till några andra ämnen under några av de lektionerna där jag inte förstår något. Som till exempel ekonomilektionen som jag skulle ha gått på i morse.

I stället för den lektionen gick jag (på uppmaning av min klassföreståndare) till klassrummet bredvid där klass 13d (jag går i 12c, även om de där är ett år äldre än mig) hade bildlektion. Yey!

Det var jättekul. Jag satt längst fram, med killar på alla sidor om mig (det var läraren som satte mig där, kanske hon försökte vara ”match maker”haha). Jag satt tyst den första halvan av lektionen och fokuserade på min teckning (en skuggad blyertsteckning av solnedgången). Men efter att en annan lärare kom in i rummet och jag frågade killen till vänster om mig vem det var, började snart alla omkring mig prata med mig (och jag med dem). Det räckte med att jag visade att jag kunde (och ville) prata så var de mycket villiga att prata med mig. Inte varje dag de får prata med en svensk tjej!

Någon såg min teckning och så snappade han åt sig den och skickade runt den i klassrummet. Läraren hade i början av lektionen sagt att den var bra, så nu ville folk se. Lite pinsamt men ändå kul att de tyckte den var bra.

Så var det någon som tyckte att jag skulle måla av han som satt bakom mig. Först sa jag nej (jag ville inte att han skulle tro att han var ful, vilket porträttet antagligen skulle bli om jag ritade det) men sedan lät jag mig övertalas.

Det var som sagt en jätterolig lektion och snacket gick förvånansvärt bra, trots att det mesta sas på ungerska.

Ja, hela dagen idag har det känns som om det gått bra med ungerskan. Jag har förstått det mesta (som sagts till mig) och kunnat säga meningar med nya kombinationer av ord.

Det går framåt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar