måndag 17 september 2012

14/9-2012 18.30. Orkester + snack med kille

Hösten kom på en dag. 12/9-2012 blev det höst i Zalaegerszeg. Det har regnat och varit mulet nu senaste dagarna, men jag har haft det bra ändå. Jag får använda min regnjacka! (som jag visade upp i detta inlägg)

Jag har faktiskt pratat med en kille i klassen idag. Kanske låter lite som ”En sen?” men det är typ första gången. Typ lägger jag till eftersom jag försökt lite förut men det har inte fungerat, de är lite ovilliga att prata engelska. Men, idag satt jag mig mitt emot en kille i min klass i matsalen. Vi var de ända från vår klass som åt i skolan den dagen, och vi var ensamma i matsalen, kändes lite fånigt att gå och sätta sig någon annanstans. Så, vi snackade alltså, och, även om det tog lite tid, flöt samtalet på bra. Det känns som om jag kommit över en liten gräns: nu kan jag prata med alla i klassen.

Jag gick till musikskolan idag för att få min första horn-lektion, men det var ingen privatlektion. Det var en ett orkesterrep! Hepp! Ja, en överraskning, men det var jättekul att få spela och orkester-speleriet är det jag tycker är roligast med att spela horn.

Åldern i orkestern var mellan 9-17 år... Små människor! Framför mig satt 9-åriga Barbie (smeknamn för Barbara!) som var jättesöt, hon pratade med mig på en blandning av nybörjarengelska, ungerska och teckenspråk. Vi förstod varandra bra!

Fast än många var mycket yngre än mig var nivån inte så låg, i Ungern tar man musikundervisningen lite mer seriöst, så det var kul!

2 kommentarer:

  1. Skaffar du kille i ungern så kommer du aldrig tillbaka till sverige!! :( inte för att jag ska hindra din lycka eller så, tänkte bara uttrycka lite känslor när jag läser. Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag kommer dra med honom till Sverige, förstår du väl? ;) Kram, tillbaka!

    SvaraRadera