måndag 17 september 2012

10/9-2012 21.04. Bra dag!


Jag tänkte berätta om att min dag har varit bra i detta inlägg, trevligt va?

Men först måste jag bara beklaga mig över den ända saken i skolan som jag verkligen saknar från den svenska skolan – duschtid. Vi har bara tio minuter efter idrotten så ingen duschar! OMG! Idag spelade vi fotboll och jag gav järnet. I 30 graders gassande sol. Det + ingen dusch = inte så nice. På med jeansen igen och upp till tredje våningen för historialektionen. Klassen ångade...

Apropå historia var min lärare Zoltan mycket snäll idag (det är han alltid) och under de första 5 minuterna av lektionen skrev han upp engelska nyckelord på tavlan om vad han skulle gå igenom på lektionen. Mycket schyst lärare måste jag säga.

Och när man ändå pratar om människor som är schysta och hjälper en så har ja idag bestämt en första träff med min Area representative. Eller ”Ängel” som det kallas här i Ungern (på YFU). Hon heter Claudia och hon finns här som ett stöd för mig som utbytesstudent och kan hjälpa mig om jag har något problem. Hon är 21, har varit värdfamilj till en thailändsk tjej, har själv varit aupair i England och bor här i Zalaegerszeg.

Hon sa, efter att jag hade i ett mail berättat lite om mig själv, att hon nog var ganska lik mig. Är positiv och pratglad. Vi ska träffas på ett café imorgon och det känns jättekul!

Nu har jag alltså börjat komma in på saker som gjort min dag bra.

Men första kan jag berätta att jag har varit lite ledsen över att jag antagligen inte kommer att kunna spela här i lägenheten pga att jag då skulle störa grannarna. Det skulle resultera i att jag bara skulle spela en gång i veckan på min lektion, för alla som inte spelar ett instrument kan jag berätta att det inte är särskilt bra.

Men idag sa Márika att jag kunde testa att spela (vilket jag gjorde – Zsófi bestämde vad, en massa låtar blev det) och om grannarna stör sig så får jag gå iväg till musikskolan varje gång jag vill spela. Men om de tycker det är okej, så: hurray!

Mer som har varit trevligt idag:

Av någon anledning pratade jag och Zsófi om tacos (om hur denna försvenskade mexikanska rätt äts väldigt ofta i Sverige och att Zsófi aldrig har ätit den) och då kom Zsófi på att vi skulle kunna göra det till middag idag!

Jag trodde inte att tackokrydd-mixen skulle finnas här så jag ringde hem för att fråga om vilka kryddor jag skulle kunna ta istället. Ellinor (min storasyster) svarade. Hon fick en chock när det var jag som sa tjenare på andra sidan linjen. Men det var en glädjefylld chock. Eftersom hon inte visste, ringde jag till mamma som var på affären istället. Mamma blev mer förvånad än chockad men fortfarande väldigt glad.

Eftersom vi faktiskt hittade kryddmixen så kanske det var onödiga samtal hem, men de gjorde min dag ännu bättre!

När vi kom hem gjorde jag (Zsófi hackade lite också) maten och sen åt vi.

Det var nog den trevligaste middagen hittills vill jag nog påstå. I vanliga fall äter vi mackor eller lite rester medan vi slötittar på tv, men idag pratade vi mycket och Zsófi, som vanligtvis är lite liten i maten, tog, liksom jag, tre tortillias. Hon tyckte det var ”nagyon finom”(mycket gott)! Jättekul!

Ja, finom var det, förutom paprikan. Ungersk röd paprika är inte som svensk röd paprika... Den är stark!! Hihi, efter några tuggor gapade vi efter vatten.

Och, nu den sista braiga saken som hände på denna braiga dag var att jag fick en hemnyckel! Det känns som ett bevis på att de litar på mig + att jag nu kan stanna hemma och använda min sovmorgon på torsdagar...

2 kommentarer:

  1. haha!! vilken härlig dag <3 jag blev sugen på tacos och nyss ätit skolans typ pasta och kyckling mix :S men det låter som dom tar hand om min ängel!

    SvaraRadera
  2. Blä... Ja, jag tar hand om mig! Nu får du göra detsamma! :)

    SvaraRadera