torsdag 23 augusti 2012

Nu har jag internet! + en klass.

Heej! Nu har jag internetuppkoppling (som rubriken skvallrar om)! Jag har skrivit inläggen för hand och sedan skrivit över dem till datorn. Datum och tid som står i rubriken är alltså när jag skrev dem första gången.

Idag var jag på min nya skola. Den heter Csány László Közgazdasági Szakkózépiskola. Det ni! Försök uttala det om ni kan!

Jag träffade rektorn, som verkade snäll, och jag fick reda på vilken klass jag ska gå i. I Ungern går man först åtta år i grundskolan och sedan fyra år i gymnasiet. Jag skulle börjat i andra ring i Sverige i år vilket motsvarar elfte klass här. Men jag ska gå i 12c! Jag började svettas lite när jag hörde det men de ville att jag skulle gå i en språkklass och den var full i elfte klass.

Sen fick jag reda på att den här skolan jag ska gå i har fem årskurser istället för fyra. Det medför att första året är något slags mellanting mellan (svenska) nian och ettan. Och att jag alltså kommer gå näst sista året, precis som jag hade gjort i Sverige.

Jag kommer gå fjärde året på gymnasiet! Låter konstigt...

Jag fick träffa min mentor också. Han är engelska- och historialärare. Känns bra, då har jag någon att fråga (på ENGELSKA!) om det behövs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar