söndag 26 augusti 2012

Mat, böcker och sol!

Detta skrev jag igår kl. 12.02. (Känns viktigt att ha med "02"):

Mat, mat och mera mat. Oj, jag spricker snart, jag är så mätt!

Jag åt frukost ca kl. 10 och eftersom jag hade legat typ två timmar och läst var jag jättehungrig. Så jag drack två muggar varm choklad och  tre ljusa (finns inget annat) mackor med salami. Det skulle jag inte gjort om jag visste att det en och en halv timme senare skulle serveras lunch.

En portion linssoppa och två pannkakor senare nedproppade i min mage sitter jag nu och mår halvilla av att jag är så mätt! Det är inte på något sätt någon annans fel (även om lunchen kunde ha väntat lite) men jag kan inte riktigt skylla på mig heller. Jag har inte riktigt kommit in i det här med att man äter stor lunch och därav inte så stor frukost. Och jag ville ju inte genom att inte äta dissa Márikas matlagning.

Mat är väldigt viktigt för ungrare. På lägret sa dem faktiskt, speciellt till tjejerna, att inte bli förskräkta om de gick upp i vikt medan de var här, att de nästan med säkerhet skulle göra det. Men vi skulle inte oroa oss, när vi kommer hem till våra gamla matvanor skulle vi gå ner till vår vanliga vikt igen.

Haha, jag tycker att det är kul att de "varnar" för maten. Något annat de "varnade" om var att inte säga att det är jättegott om det inte är det. De berättade om deras egna och andras misstag. Det hade slutat i att de fick äta dessa rätter hela tiden tills de sa till. Och det kunde ju bli lite pinsamt (men du sa ju att du tyckte om det). Så, jag säger vad jag tycker (dock inte allt för brutalt ärligt).

Sedan hann jag inte skriva något mer. De kom in och sa "Nu går vi". Och det var precis vad vi gjorde. Vi gick en femtio minuter lång promenad bort till Márikas kompis och gissa vad vi fick då? Mat! Men det var faktist bara en liten mini-pizza (formad som en bulle), men den var ändå inte så uppskattad av mig eftersom jag fortfarande var så mätt.

Det var en ganska slö dag igår, vi var hos Márikas kompis hela dagen och det jag gjorde där, förutom att svettas (40 grader!) och fly undan från en annan irriterande snubbe som är en väns son som min värdfamilj måste stå ut med (och alltså jag också), var att läsa en engelsk bok som jag fick låna av Szófi och att titta på blommorna i trädgården. Ganska slappt alltså.

Igår kväll läste jag ut Cirkeln av Sara Bergmark Elfgren
och Mats Strandberg. Väldigt bra bok! Jag lyssnade på
Sara Bergmark Elfgrens sommar i P1 idag (lyssnade
klart alldeles nyss) som också var mycket bra och
intressant. Om det sommarpratet fick jag tipps av min
vän Beate genom hennes också mycket braiga bok-
blogg. Den, alltså Bokbeate, är verkligen ett tips! (Precis
som Cirkeln och Saras sommar.)

Visste ni att jag är solbränd! Detta mirakel hände i förrgår
när vi åkte till aqua-city. Det ligger här i Zalaegerszeg och
är en stor vattenpark med poler och ruschkanor. Jag hade
jättekul och fick lite sol (mycket sol egentligen). Mycket
trevlig dag.

Pa YFU Hungery på facebook finns
första bilden med värdfamiljen. Jag ser ut som en jätte... (Jag är taggad, sa om de som är vän med mig pa facebook kan se den)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar