torsdag 23 augusti 2012

21/8-2012 20.57


Ungerska är svårt. Jag tränar och Márika (värd-mamma) som är den jag pratar mest ungerska med pratar långsamt och gestikulerar. Men ändå är min absolut vanligaste fras: Nem értem – Jag förstår inte.

Jag visste redan att det skulle vara jättesvårt att prata och att jag inte skulle förstå något i början. Jag tycker det är okej och förståeligt men ack! Så tråkigt det är när man inte har något att göra. Jag kan ju inte direkt snacka skit med någon. Så kände jag för någon timme sedan, och jag kunde ju inte riktigt gå och lägga mig.

Men sen gick jag in i vardagsrummet. Jag tvekade lite innan, det var släckt och Márika hade fällt upp sin säng (bäddsoffa) men TVn var på. Zsófia (värd-syster) kom in lite senare och så satt vi och pratade (stakandes).

Jag råkade säga något lite galet... Jag tänkte säga ”Jag är varm” så jag sa ”Meleg (=varm) vagyok (=jag är)”. Det visade sig vara lite fel... Det heter egentligen ”Melegem (mig varm) van (=är)”. Det jag sa betyder ”Jag är gay”. Hehe... Duktigt av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar