lördag 1 juni 2013

Indiai nap

För er som inte kan ungerska betyder namnet på detta inlägg Indisk dag, och det är det som har varit min dag idag. Klockan två begav jag mig iväg till synagogan där det idag skulle vara Indiai nap:



Jag gick dit ensam, jag hade gärna gått dit med familjen, men de kunde inte, och inte häller de kompisar jag frågade. Menmen, jag tänkte att jag kanske skulle träffa någon jag kände där. Jag gick runt ett tag och tittade på en utställning med bilder från Indien och lite på en "marknad" (väldigt liten) med indiska kläder och ljus och liknande, på scen var det någon slags Yoga-lektion, men det verkade inte så intressant. Jag gick ut och tittade lite i ett tält där det fanns teckningar och spel innan jag tänkte att jag går hem nu, så kan jag komma tillbaka ikväll, när det blir indisk dansuppvisning, men då hejdade någon mig. Det var min granne som jag pratat med när vi träffats en gång i trapphuset. Hon, en medelålders mycket trevlig kvinna, med släckt i Sverige kanske är roligt för er att veta, var där med sina systerbarn, en tjej i min ålder och en femårig pojke. Vi började prata och sen kom det sig att jag stannade med dem i någon timme till, då vi bland annat fick hennamålningar. Sen bjöd de med mig på café och så pratade vi lite mer över en varm choklad.

Bildutställningen


Här syns min hennamålnig, och visst var min tröja lite indisk också? Jag tänkte faktiskt inte på det när jag valde imorse.

Efter chokladen tog jag farväl av mina nya vänner och gick hem eftersom dansen inte skulle börja förens en och en halv timme senare. Okej, så en och en halv timme gick jag dit igen, också nu ensam. Eftersom det när jag kom fortfarande höll på en konsert, indisk musik såklart, så satt jag mig ner och tittade på de sista tio minutrarna av den. Sen, eftersom jag ville få en bättre sittplats till dansuppvisningen gick jag runt och letade efter det. Då fick jag syn på min körledare som satt på "läcktaren" och vinkade åt mig att komma upp dit. Där fick jag sitta på bästa platsen tillsammans med henne och hennes man, som för övrigt båda två är jättetrevliga. Ja, så vilken tur jag har! Båda gångerna fick jag gott sällskap fast än jag från början var själv. Grattis till mig! Och sen var den indiska dansen väldigt bra också, de bjöd på klassisk, folkligt och bollywoodigt. Kul!

Konserten som jag fick se lite av


Bästa platsen

De var jätteduktiga, en ungersk indisk grupp från Budapest




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar