fredag 31 maj 2013

Klassutflykt





Hallååå! Imorse träffades jag och min klass utanför öhh, låt oss kalla det kulturhuset, egentligen heter det VMK, och innehåller ett bibliotek, scener (jag har varit där på teater en gång) och folkdans-lokaler. Vi gick tillsammans ner till en folkdansrum, där jag faktist varit förut, när jag provade på folkdans (skrev om det i det här inlägget). Nu hade de gjort om det helt och ställt ut typiska, jättefina, målade möbler och också väldigt fina folkdräckter runt om i rummet. Så här såg det ut när jag var där senast:
Och nu, hur det såg ut nu:


Två dansare (faktist dem som jag dansade med förra gången jag var här) berättade om kläderna och sen dansade de. Jag tycker verkligen om den ungerska folkdansen! Synd att jag inte lärt mig dansa... Kanske ska jag börja på svensk folkdans när jag kommer hem? Har vi änns grupper som tränar det..?


När vi hade gått omkring och kollat lite gick vi tillbaka ut och bestämde i vilka grupper vi skulle vara, eftersom vi skulle göra en uppgift: Ta en lapp, på lappen står det vart du ska gå och ta en bild, sen ska du gå till skolan och söka information om byggnaden/vad det nu var du tog en bild på och göra en affich om det. Jag hamnade med två killar som jag typ aldrig pratat med, Ádám och Péter, de verkade måttligt glada över att ha hamnat med mig. Men jag var glad ändå, och började prata med dem direkt om vart vi skulle o.s.v. och de bytte inställning direkt, när de förstod att jag faktiskt pratade ungerska (OMG!), de var nog bara oroliga över att de skulle fått lov att prata engelska. Men icke! Jag kan tala på deras språk! Så, i vilket fall var det mycket roligare än jag trodde, det lät ju ganska mycket som skolarbete, men det var kul. jag fick lära känna killarna bättre, och det var kul, och sen fick jag rita också till affichen.
Här är affichen! Snygg bild va? Det är kreatörerna framför det vi skulle ta bild på, synagogan.

Det här är Zalaegerszegs sköld
Och detta är Zalas (landskapet jag bor i) landskapsblomma


 Och sen den riktiga blomman: Kockás liliom, fin va?

Och sen kan jag ju avsluta med en bild av senaste konserten med kören, som jag för övrigt hade övning med idag, det var roligt och trevligt som vanligt. Så, bilden:

Jag är längst till höger och framför oss står min braiga körledare Éva.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar