fredag 14 juni 2013

Skolavslutning

Så, idag var det sista dagen för mig som ungersk student. Innan jag gick till skolan imorse gick jag till musikskolan för att få träffa min körledare, Éva. Igår var det avslutning med kören, då jag tänkte säga hejdå till alla och ha lite trevligt med dem, men, som ni kanske har räknat ut med senaste inlägget var jag till Budapest igår, så jag missade det. Därför gick jag nu för att i varje fall få säga hej till Éva, hon fick blommor - i körens färger (vi har oranga och gula sjalar när vi har konsert), choklad och (också till kören) ett kort jag gjort med svenska kurbits (jag fick ju en tröja med ungerska kurbits). Hon berättade att de skulle ha ett rep med kören om två veckor - innan jag åker. Så jag får se de flesta igen ändå!


Jag och Éva i rummet där vi brukar sjunga med kören
Sen gick jag till skolan och där jag skulle ha tre lektioner. Det vi gjorde på dessa var att titta på en yttersk konstig scienc-fiction film, The Fifth Element, kanske hade den varit lite bättre om jag förstod mer av vad de sa... Men, i varje fall, efter det gick jag hem för att byta till svart-vita kläder och skolslipsen och kom tillbaka lagom till att ställa mig med min klass ute på parkeringen bakom skolan där avslutnings cermonin hölls. Det var inte så mycket mer intressant än de tidigare sådana tillfällen, vi lyssnade på nationalsången, några av de utmärkande eleverna fick komma fram och ta någon  gåva och applåder, kören sjöng en låt, Kriszta läste upp en vers, rektorn höll ett kort tal och sen var det slut. Jag var faktist en av de som blev uppkallade. Jag fick "pris" för att jag har hjälpt till i skolans samhälle i och med att jag gått runt i olika klasser och snackat engelska o.s.v. Jag fick några böcker om Zalaegerszeg och ett diplom (som det stod Mail istället för Malin på som mitt mellannamn...)

Under avslutningen lyckades jag få till en bild


Mitt diplom; här syns min skolas sköld också
Efter detta gick vi upp till vårt klassrum och så fick vi våra betyg, jag också! Äkta, jag kan alltså, om jag hade lust läsa ett år till och sen giltigt söka till universitet. Men jag tror nog att det blir vidarestuderande i Sverige för mig. Men det är kul att jag var elev "på riktigt". Sen fick jag en presentpåse av klassen! Så schyssta! En treditionell handbroderad duk, en CD med ungerska folkmusiklåtar, ett fint kort där alla skrivit under och en balagástárska! Ungefär studentmössan fast en väska som man får när man går ut gymnasiet. Jag är mycket stolt över att ha en!

Present-väskan

Bit av duken


Min fina student-väska!

När alla fått betyg och sagt hejdå och folk började gå kom några av tjejerna fram till mig och gav mig en jättefin present, den var från de fem plus lite från min mentor (lärare i engelska och historia) och ritlärare. En scrapbook med bilder och text från mitt år med dem! Så fint av dem!! Känns jättekul, jag fick en stor sådanhär bok av mina svenska kompisar innan jag åkte hit, och nu får jag en innan jag åker tillbaka. Lycko-jag!


På min födelsedag överraskade klassen mig med en tårta!

Kriszta och jag, A barátság örök - Evig vänskap

Första veckan i Ungern lärde jag dessa tjejer lite svenska, de kom ihåg det!
Glad sommar på er! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar