söndag 8 juli 2012

PDO och Homecomming/Farewell

Igår kväll när jag kom hem med bussen var det ganska sent så då orkade jag inte skriva (jag tittade på en film med familjen istället, den sanna Enid Blyton, helt okej film). Men idag är jag fit for fight! I fredags fick jag åka buss i hundra år (okej, bara tre timmar, men ändå) så då roade jag mig med att göra en spellista med bra/kul text/snyggt beat/något annat utmärkande Beatles låtar. Jag älskar the Beatles, jag får skriva upp listan någon gång.

Aja, tillbaka till resan. I Stockholm gick jag till YFU-kontoret och möttes av en massa trevligt YFU-folk. Det värkade som om alla kände mig där, de sa typ: Åh, nämen hej, du är Agnes som ska till Ungern va? Även om de inte äns skulle vara med på grejen som jag var där för, alltså PDO (Pre Depature Orientation). Det var jag och tre killar som skulle till USA där och vi pratade om förväntningar, regler, kulturskillnader och annat trevligt. Det är lite tråktgt att vara den första som ska till Ungern eftersom att det egentligen inte är någon som kan berätta något specifikt om landet och dess invånare för mig. Det är ju klart störst andel av de svenska utbytesstudenterna som ska till USA, och de får höra en massa historier och tips. I mitt fall frågar de mig istället, och jag kan ju ingenting (nästan, jag har väl försökt förbereda mig med att läsa Länder i fickformat och annat). Men, när jag tänker efter är det nog bra, jag menar, de som ska till USA har alla dessa andras upplevelser som de jämför med. Jag får vara först och upptäcka utan att behöva tänka Det här var ju konstigt, så här sa de ju inte att det skulle va. Eller Men åhh! De verkade ju ha det mycket bättre. Jag får ta det som det kommer.

Dagen efter var det Homecomming/Farewell och då var vi ungefär tio utbytesstudenter där, några som precis kommit hem och några som skulle åka. Det var flest USA-människor men också en som varit i Frankrike och en som varit i Tyskland. Med dem snackade jag lite och fick tips och så. Vi lekte lekar och pratade hemlänktan och de som varit iväg fick berätta historier. Det var jättekul, jag har blivit ännu mer taggad! Jag känner att jag borde dela med mig om vad jag fick ta del av, men just nu kommer jag inte ihåg så mycket... Okej, tre saker som är bra att packa: Ta med pappersbilder på vänner och sånt, så man lätt kan visa dem. Ta med underkläder för två veckor, inte bara en. Ta med adresser till kompisar, det är roligare att få brev än mail.

Okej, nu ska jag vara lite social mot min kompis som varit här ett tag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar