onsdag 17 april 2013

Resan till Prag, första dagen.

Idag var det "spring-test" på idrotten. Det var det i måndags också, försöker läraren döda oss? Okej, det borde ju egentligen vara tvärt om eftersom motion är bra... Men ändå! Vi var ett gäng tomat-ansikten när vi var klara. I dag var det som tur var (på grund av springandet) lite kallare än igår, då hade vi 23 grader! Det ska bli varmt resten av veckan också, vilket är nice.

Okej, nu har jag snackat väder länge nog. Jag har varit i Prag! I torsdags morgon samlades vi utbytesstudenter på hjältarnas torg i Budapest. Väldigt fint så tidigt på morgonen. Vi åkte iväg klockan 6 och så reste vi några timmar.Över landsgränsen och in Slovaken.



Theresa och jag snackade typ hela vägen (just nu på bilden lyssnade hon dock på musik)

Madara (och resten av oss) tog en massa bilder

   
Och andra, som Lydia och Joleen, sov
Vi stanade någon timme i Bratislava där vi gick runt och flummade och turistade oss i gamla stan.




Michelle blev attakerad av en staty...

Med slottet i bakgrunden


Madara och jag står och posar...

...Och så kommer plötsligt en Nehir flygande!

Lalalaaa!


Sen satt vi oss på bussen igen, korsade en landsgräns igen, denna gång till Tjeckien och kom efter ytterligare några timmar fram till ett annat stopp på resan: Kutna Hora (fint namn...) Här gick vi runt till tre olika kyrkor. Den första var den minsta, och den konstigaste. Insidan var prydd med skelett från  40.000 människor! Jag frågade om historian bakom och fick reda på att det för ca 500 år sedan hade varit en svår sjukdom som tagit många liv. Då hade man byggt en kyrka och inrett den med de dödas ben för att hålla sjukdomen borta, och sedan hade de bara fyllts på eftersom. Lite kusligt var det...










Den andra var mindre konstig, och mycket finare. Vi fick gå in igenom väggen (vet inte hur jag ska beskriva det på annat sätt), så vi kunde komma till en "utsicktsplats" på andra sidan, vilket var lite kul, på ett kyrko-loft har jag inte varit förrut.



Bakom kuliserna...



Där uppe var vi

Sista kyrkan vi var till var den som kallas Tjeckiens Notre Dame. Tog inga bilder från sidan när vi var länger bort, vilket var synd, för det var så jag tyckte den var som vackrast.







Sedan gick vi genom staden tillbaka till bussen



Efter detta stopp åkte vi direkt till Prag. På vägen såg vi en tjeckisk film, I served the king of England, rolig film, men kanske lite för mycket naket... Det var våra två guider som valde filmen. Men i varje fall kom vi fram till Prag på kvällen. Vi checkade in på vårt hotell och gick sedan och åt. Vi var så hungriga! Och det var jättegott. Jag var lite skeptisk först av kombinationen av kött, sås, apelsin, lingonsylt och vispad grädde, men det var verkligen jättegott!

Första glimten av Prag

På väg till middagen

Mat!

Miho ser mycket nöjd ut

Madara och Nehir hugger in
Slut på första dagen. Eftersom det blev så långt tror jag faktist att ni får fortsättningen i ett annat inlägg, börjar bli lite trött... Men det kommer snart! Lovar! (Hoppas jag inte sagt för mycket nu)

Så... Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar