torsdag 18 april 2013

Prag 2

Så, tillbaka till Prag. Var var jag? Ja, första dagen avklarad. Dag 2 fick vi sova rätt länge, kl 9 skulle vi samlas efter hotell-frukosten. Vi bodde på Hotel Evropa, som är inrett likadant nu som när det var det bästa hotellet i Prag på 1920-talet. Coolt! Efter frukosten bar det av ut i Prag, vi hade två guider (som egentligen, fick jag reda på när jag pratade med en av dem, var lärare på ett universitet i Budapest, men som ville hjälpa till och som viste mycket om Prags historia) och efter dem började vi gå runt i stan, för att då och då stanna och få reda på något intressant och ta en massa bilder. Vi turistade oss ordentligt!

Vårt hotell, lätt att hitta med den gula färgen

Trötta men uppspelta på morgonen utanför hotellet

Gatan vi bodde på, också största gatan i Prag. Eller om det gills som torg...


Klocktornet, vi gick bara förbi första gången eftersom klockan inte skulle slå prick förrens ca 40 min senare


Lilla jag i Prag

Fågeln har bra utsickt där uppifrån...


Malin!


Så, tillbaka vid klockan, små figurer rörde sig och ringde i klockan. Den är byggd för 500 år sedan och har inte behövts lagas en enda gång, bra maskineri
På Karlsbron

Också Karlsbron, och andra sidan dit vi inte gick denna dag

Mysigt med lite musik

Mina snygga kompisar (särskillt Champ på högra sidan)
När vi hade gått omkring ett tag blev folk sugna på öl... Vi var ju i Prag. Ledarna gick med på att man fick köpa en liten öl var och så gick vi till en pubb som var ganska nice (utseendemässigt och personalmässigt (fina ord, jag vet)). Nästan alla tog öl, men jag sa blä åt det och tog en varm choklad med vispgrädde i stället. De andra vid mitt bord tyckte att ölen inte var så god, för bitter, så de blev lite avundsjuka på mig. Hihi. 

Nehir smakar

Malin ser glad ut

Madara och Nehir: Egészségedre! (Skål)

Ser inte min godare ut? (okej, jag tycker faktistr ölen ser ganska god ut, synd bara att den smakar som den gör...)

Servitris in action

Efter pubb-besöket fick vi två timmars fritid, jag och Malin ville se oss omkring i stan tillsammans, men regeln var att man måste vara minst tre så vi slog oss ihop med Merle och Monica, vilket var kul för jag har inte pratat så mycket med dem förut. Jag känner så om hela resan, vi kunde lära känna de andra bättre, trevligt!

I en av butikerna stod en försäljare som när vi gick förbi sa: Welcome ladies to Prauge! och eftersom Merle och Monica ville köpa tröjor som fanns i denna lilla turist-butik så gick vi in. Han frågade var vi kom ifrån och när han hörde Sverige började han prata svenska! Sen, när Monica frågade om priser svarade han på tyska. Emellanåt pratade han med hon som satt i kassan på tjeckiska och när en spaniorska kom in började han prata på spanska med henne! Haha, man måste kanske vara mångspråkig för att kunna sälja något i Prags smågator. Vi hörde väldigt sällan tjeckiska, det var tjockt med turister.

Glass!!


Malin verkar nöjd med tillvaron

Merle

Vi stanade och såg lite på ett medeltidsband, cool musik. (autentikt med solglasögon...)

Efter de två timmarna av frihet gick vi runt lite mer i stan, men eftersom min  kamera dog lite (hur kan man dö lite? den laddade ur) så tog jag inga bilder. Vi såg i varje fall lite kyrkor och utsicktsplatser och annat. Vi var ganska trötta (okej, underdrift) när vi kom tillbaka till hotelet på kvällen. Men, ingen tid att vila, för då skulle vi missa båten (vilken båt? tänker ni, jag kommer till det snart). Vi hade ca 25 minuter att fixa till oss. Jag pluggade i mitt kamera-batteri i laddaren, slängde av mig skorna och la mig på sängen i 20 min. Jag somnade nästan...

Men, vi missade inte båten. Vi åt middag på den medan vi åkte upp och ner på Moldau (floden som går genom Prag). Mysigt! Men min kamera dog precis när det var som vackrast när man stod uppe på däck. Men, jag kommer ihåg det i varje fall, och de andra tog ju bilder också.

Vi skyndar oss till båten


Dessa tre unga damer satt mitt emot mig under middagen





God mat var det. Jag och Miho åt mest, vi fortsatte långt efter de andra slutat. Är det gott så får man passa på, det är ju buffé, filosoferade vi.



Och med denna bild får jag avsluta ännu en dag i Prag. Jag tror jag skrivar lite för utförligt, eller så är jag bara seg, för det tar så lång tid att skriva de här inläggen, därav att det nu blir en paus igen... Men jag dröjde inte så länge med det här inlägget, och nu har ni fått tre inlägg på två dagar! Så, igen, fortsättning följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar