torsdag 18 april 2013

Konsert idag! Eller..?

Nyss läste jag ut första kapitlet i en bok på ungerska, närmare bestämt Astrid Lingrens Mio, min Mio (eller Mio, édes fiám). Det gick värsta bra att läsa, jag testade att läsa en i liknande svårhet före jul och då stakade jag mig på varenda mening. Men nu behöver jag inte öppna ordboken alls (även om jag inte förstår alla ord så förstår jag meningarna i helhet). Känns jättekul, och så är det ju en bra bok också! Är lite kul att han heter Bo Vilhelm Olson och bor på Upplandsgatan, allt annat är ju på ungerska.

Här är boken och resten av de böcker jag har här i Ungern. Jag har läst några engelska klasiker från biblioteket också.

Förstår ni? Det gör jag!
Idag var det sommar på riktigt! Solen sken och det känns faktist som svenskt fin-sommar-väder, i april!! Efter skolan idag skulle det vara konsert i synagogan, trodde jag i varje fall. Efter skolan, som slutade tidigt i dag, så jag kunde komma i tid till konserten som skulle börja kl 13, gick jag hem och bytte om till konsert-kläderna, slängde valthornet på ryggen och gick ut i solen igen. Jag tog med kameran också, det var så många fina blommor... Jag gick i varje fall till Synagogan och där sa de att det inte alls skulle bli någon konsert. Jaha, sa jag, och började gå hemåt igen. Det var väldigt varm att gå med mitt tunga valthorn i solen med svarta långbyxor, men jag klagade inte. Sommar! När jag gick förbi en korsning så valde jag att gå till musikskolan först, innan jag gick hem. Så jag skulle få reda på när, eller om, konserten skulle vara.

Orkesterledaren var lyckligtvis där, så jag frågade lite generad när konserten skulle bli, han såg ju på mina kläder och på hornet att jag tagit fel på tiden. Men, han var så snäll så och berättade att det blir i morgon kl 12.45. till 13.15 utanför Synagogan. Så i morgon blir det konsert. Vi ska spela en massa marcher. Ska bli kul. Och i morgon kanske Éva har tid att komma och lyssna också.

När jag var där på musikskolan fick jag ett infall och frågade efter hornläraren. Vi pratade lite och nästa vecka på onsdag börjar jag med privatlektioner! Det är verkligen på tiden nu när det bara är ca två månader kvar på terminen. Men det var så jag tänkte, bättre sent än aldrig!



Vägen till skolan

Vägen hem från skolan

Musikskolan

Hade lust att sätta mig och läsa, men hade ingen bok

Jag med hornet på ryggen





Konsert-klädd... Och självklart med musik i öronen


2 kommentarer:

  1. Jag förstår igen. ..

    Ser att du läser Herriot. Gott val.

    Fina bilder! Ses snart!

    Fadern

    SvaraRadera
  2. Tack för att du skev under med fadern, skulle inte kännt igen dig med bara bild och namn... :)

    Ja, jag hittade Herriot på en second hand affär, blev jätteglag. Synd bara att det är femte boken och att jag bara läst den första... Men jag har ju sett serien så det var inga spoilers.

    Tack, tog bilderna själv (dah)!

    Vet du att det betyder "ja" eller tänker du på det svenska ordet "igen"? :P

    Dottern

    SvaraRadera