fredag 19 oktober 2012

Revolutionsdagen


Idag skulle vi ha på oss ”skoluniformer” igen eftersom vi firade revolutionsdagen, alltså revolutionen 1956. Den är egentligen på tisdag nästa vecka, men då har vi ledigt. Det blir en långhelg, från fredag till tisdag. Trevligt, men här i Ungern får man inte någon klämdag gratis. På lördag nästa vecka ska vi ta igen för måndag, så då blir det bara en helgdag. Det blir konstigt...

Okej, tillbaka till skoluniformen. Ni som läst om det förut får en kort repris: Den består av en vit blus, svart kjol, skolslipsen och helst svarta finskor. Jag tänkte ta en bild på mig i den men fick inte chansen (vi byter om på morgon i skolan och tillbaka innan vi går hem) så ni får nöja er med att titta på de här bilderna som jag tog nyss (det ska vara en snäv, svart kjol som går till under knäna till också):


Nu var det så att jag var så där överdrivet jättetrött när jag skulle gå upp i morse, så det tog ett tag. Det resulterade i att jag sprang runt i sista sekunden och snappade åt mig alla saker (kläder, böcker, nycklar). Halvvägs till skolan kom jag på att jag glömt strumpbyxor och skor! Men jag hade inte tid så jag fick strunta i det. Så jag var supersnygg med bara ben och beige converse...

Mitt på dagen samlades skolan (halva i taget, så alla skulle få plats) i aulan för att se på ”showen” (i brist på bättre ord). Kören sjöng några låtar, några personer tände ljus (revolutionen slutade ju inte så bra), vi tittade på en kort film med bilder från revolutionen och några elever berättade om revolutionen. Zsófi är med i kören och jag tyckte att det skulle bli kul att lyssna, men samtidigt som de sjöng spelade de låtarna med instrument och sångare i högtalarna, så jag, som satt ganska långt bort, hörde nästan inget av live-musiken. Snörvel.

I morgon ska jag på någon slaggs folkmusik-grej. Kultur! Vi får se om det blir kul, det var min klassföreståndare som tyckte att jag skulle gå. Jag ska dra med mig Zsófi, och så kanske Marika kommer, så får vi se hur det blir. Jag får återkomma. Här är en länk så ni kan få se lite vad det är för slags dans, den här länken var den första jag hittade, jag ska på orkester så jag hade inte tid att leta, jag har sätt bättre men om ni tittar på den får ni i varje fall en idé om vad det är för något jag ska göra i morgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar