söndag 21 oktober 2012

Folkdans


Så, jag var alltså på en folkdans-grej igår kväll. Jag var trött och trodde att det skulle bli pinsamt eller tråkigt så jag var inte så pepp på att gå. Det var min lärare som sagt att jag borde gå och när han pratade om när och var det låg så verkade det som om jag inte riktigt hade något val att gå. Plus att jag försöker följa en gå-på-allt-bestämmelse, om jag inte gick på det här skulle jag ju bara sitta på mitt rum och uggla, och hur kul hade det varit? Jag fick med mig Marika och Zsófi och när vi kom dit, efter en 50 minuter lång promenad, så visade det sig att det bara var typ 20-30 personer där i en liten lokal. Jag hade trott att det skulle vara större. Det här, och Zsófis vilja att gå hem igen, gjorde att jag var ännu mindre pepp.

Men sen kom min lärares dotter (som är i min ålder) och sa kom så ska jag lära dig att dansa. Vi (hon, hennes pojkvän, hennes pappa/ min lärare, jag, Marika och Zsófi) gick upp på övervåningen där folkdansgruppens danslokal låg. Sen lärde hon mig att dansa ungersk folkdans mitt på golvet medan de andra tittade på. Lite pinsamt men samtidigt var det kul. Eftersom det är pardans fick jag träna med hennes pojkvän. Sen gick vi ner till det första rummet vi var i och där hade några ungdomar börjat dansa till en ståbas, en fiol och en altfiol som spelades av tre män i ett av hörnen. Jag satte mig på en stol på sidan, men snart blev jag uppbjuden av killen jag tränat med och så dansade vi. Det var jättekul!

Efter ett tag bytte de till en dans där bara killarna dansar så jag satte mig.


Ända bilden jag lyckades ta...


Men sen ställe sig tjejerna i en ring och gjorde lite steg samtidigt om de ropade/sjöng (man gör så i ungersk folkdans). Hon som lärt mig dansa vinkade dit mig och så fick jag vara med. Jag fick ju typ lära mig medan jag dansade, Zsófi och Marika tyckte att det såg mycket lustigt ut. Men min ”danslärare” sa att jag var duktig för att bara ha dansat i en timme.

Det var ju ganska kul ändå. Så, jag är glad att jag gick, nu kan jag lite ungersk folkdans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar