fredag 12 oktober 2012

11/10-2012 21.00. Engelska och basket


11/10-2012 21.00.

Igår gick jag till en annan klass engelskalektion, istället för att sitta på min egen ekonomilektion och inte fatta något (även om det vore på svenska, hade det varit fallet). Förra veckan gick jag till samma klass. Då presenterade jag mig, berättade om Sverige och om hur det är att vara utbytesstudent i Ungern. Då var de blyga, de är ju inte så jättebra på engelska och läraren lyssnade och bedömde. Om jag tänker på hur det var när utbytesstudenter kom till Franskan, var jag ju själv inte särskilt pratsam.

Men igår var det annorlunda eftersom jag var med som vanlig elev och satt bland dem, i motsatts till förra veckan när jag satt på lärarens stol bakom katedern.

Innan lektionen satt vi och pratade, med hjälp av både engelska och ungerska, och de var alla mycket snälla och det var kul. Senare, under lektionen, var jag inte till så mycket hjälp. Fast än jag kan mycket mer engelska än dem var deras uppgifter svåra för mig. Förstå hur mycket de förstod...

Trevlig lektion var det i varje fall.

På kvällen gick jag ut (observera: mycket ovanligt (pga sträng värd-mamma och begränsad umgängeskrets)) tillsammans med Cloudia på en basketmatch. Min första!

Det var mycket spännande och eftersom lagen som spelade var stora konkurenter (Zalaegerszeg och en närliggande stad) som inte tycker så bra om varandra så kom man i stämning eftersom båda sidorna var fulla med folk i lagens olika färger (blå-vitt på vår sida och gul-svart på andra) som hurrade och buade.

Idag gick jag på kör! Jag har glömt att nämna det, men för tre veckor sedan började jag i musikskolans ungdomskör. Den liknar min kyrkokör hemma lite i typ av musik och trevliga tjejer så det är jättekul. Musik är bra för själen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar