torsdag 14 mars 2013

En månad senare...

För sjuhundra år sedan (i mitten av februari) var jag på skidresa med skolan, jag tänkte berätta lite och visa lite bilder från det; bättre sent än aldrig, eller hur?

Jag och de andra som skulle med, en lärare och åtta elever, varav jag kände en: Kristina, träffades tidigt på morgonen på en parkering där bussen stod som skulle ta oss till Slovenien och skidorten Rogla, resan dit tog två och en halv timme och den var ganska slö, vi var alla trötta. Men när vi kom dit slängde vi in våra grejer i vår hyrda stuga (det var en stor med åtta ”lägenheter”, killarna delade en och tjejerna en annan), bytte om och tog sedan skidbussen upp på berget. 

Vi åkte skidor alla dagar då vi var där, alltså fem, och jag hade rejäl träningsvärk när jag kom hem, men det var det värt, för det var väldigt nice att åka slalom. Det var lite tråkigt väder eftersom det för det mesta var molnigt, men det var inte så kallt i varje fall, synd bara på utsikten, när man fick en glimt av den var den mycket vacker. Det var mer ”kulliga” berg än jag sätt i Sverige och träden var mycket höga och allt var täckt av ett mycket tjockt lager snö. 






Vi hittade en slinga på tre km som gick genom skogen som var väldigt trevlig. Man fick staka sig lite ibland, men det var bara bra, för trots att det var mycket varmare än det brukar vara i Svenska fjällen, är jag en fryslort och tyckte om att bli lite uppvärmd. 












Två av morgonarna (vad blir morgon i plural?) gick jag och de andra som kunde åka skidor (det fanns en nybörjar-grupp också) upp tidigt och stod i backen när den var ”nypressad” och det var helt klart de bästa åken, första gången skrattade jag nästan över hur lätt och bra det kändes att åka.





Annan favorit var ju fika- och lunch-pauserna, det var ett trevligt gäng jag var där med, och äppelstrudeln var mumsig. 







Apropå mat gick vi första kvällen ut för att köpa mjölk, resten av maten hade vi tagit med oss, men matbutiken var stängd, även om det enligt skylten stod (vi tolkade eftersom det stod på slovenska) att den skulle vara öppen. Så, vi gick lite längre bort i jakt på ett annan snabbköp men hittade i stället precis det vi behövde: En mjölkautomat! Lägg i ett mynt, välj en flaska och håll den under kranen så får du färsk mjölk. Flummigt. Vi funderade lite på om hur färsk mjölken var, automaten var tillräckligt stor för att rymma en liten gumma och hennes ko...

Sista kvällen fick vi som var på lägret för första gången göra olika uppgifter, innan vi kunde ”dubbas” (med en stav) till äkta deltagare av lägret. Det var roligt, även om jag var lite skeptisk i början när jag fick reda på att jag sminkad som en clown skulle gå till hotellet och byta näsdukar till något mer värdefullt... Jag skaffade en Ice-bag till champagne av en mycket hjälpsam man i baren. Med mig till hotellet hade jag Harriett Potter (Kristina) som bad om ett magiskt föremål i receptionen (hon fick en penna). Danka blev mumie och fick gå till grannarna och tigga strumpor (hon fick fem stycken!) Sen gjorde vi lite andra saker inne, Danka spelade Wii-spiort: slalom, i full mundering. Jag var Kristinas armar, vi hade olika ämnen, jag var frisör (gjorde sådana rörelser) medan Kristina pratade om att fria Tibet. Det var roligt! Helt fel, och ibland kunde inte ens Kristina, som vanligtvis brukar kunna hålla sig allvarlig, hålla sig för skratt.








Ja, kul resa var det!

Jag, Kristina, Dana, Tamás och Fruzsi


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar