tisdag 19 mars 2013

Väder, plugg och resor

Det är lite april-väder här, för en vecka sedan var det sol och 15 grader, sen blev det nollgradigt och kom snö och blåste något otroligt, och idag, på vägen hem från skolan sken solen igen. Inte mig emot, nu går det i rätt riktning. Sol! Varm och stärkande. Och så lyssnade jag förstås på min Ipod. Jag går inte utanför dörren utan den. Idag, i solen, lyssnade jag på Lovesong med the Cure. Skön låt! Även om han som sjunger i Cure verkar lite galen om man tittar på deras videos så sjunger han alltid med sån bra känsla.

Nu är jag nästan klar med min historia-uppsats. Jag ska jämföra den ungerska industrialiseringen med den svenska, och en massa andra saker. Det skulle vara mest faktabaserad, så jag har spänderat rätt lång tid med att leta information, vilket tog extra lång tid eftersom jag är så dålig på att leta och lätt tappar bort mig i detaljer (till exempel vet jag nu en massa om Du gamla, Du fria nu. Apropå nationalsånger, här är ungerns, om ni är intreserade, jag tycker den är ganska vacker). Ja, men nu (i morgon) ska jag bara renskriva och sen är det klart! Skönt.

Sen måste jag göra klart uppgifterna jag fått från YFU. Vi får ungerska gramatik-uppgifter då och då, som vi sedan skickar tillbaka till dem. Jag behöver inte skicka mina papper den här gången eftersom jag ska till Budapest ändå nu på fredag! Jag och de flesta andra av utbytesstudenterna ska leka turister och åka sightseeing-buss och sen ska vi gå till parlamentet. Jag har sett det från andra sidan Donau en gång, och förstås väldigt många gånger på bild, och jag tycker att det är mycket fint. Faktist det största parlamentshuset i Europa, ungefär lika stort som det engelska.

 

Ja, tjoflöjt på er och hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar