lördag 16 mars 2013

Femtonde mars och långhelg

Kokárda
Igår, fredag, var vi lediga eftersom det den femtonde mars 1848 blev revulution (egentligen är det lite mer komplicerat än det, min klass har precis gått igenom det på historian, men orka skriva ner allt). Vi firade det på torsdagen i aulan. På morgonen när jag gick upp (jag börjar senare på torsdagar, så jag vaknade när de andra gått) så hade Éva lämnat ett meddelande där hon förklarade att jag skulle ha en kokárda på mig.

När vi samlades i aulan hade vi på oss vår "skoluniform" (vit blus och svart tjol/byxor) och kokásdan. Det var inte sådär jätteroligt, kören sjöng några gamla frihets-låtar, några elever läste dikter med allvalig röst och vi (mest kören och lärarna) sjöng nationalssången (som faktist hade premiär denna dag 1848). Jag funderade lite på hur vi i Sverige skulle fira en liknande sak, för vad jag kommer ihåg är våra firanden alltid lite roligare med mordernare musik och skämt (i varje fall inte gamla dikter som mässas fram). Men jag antar att eftersom vi inte har haft krig på 200 år så har vi inte någon minnesdag för något såhär allvarligt (eller, tja, nu när jag tänker har vi ju religösa sådana, men de firas ju ändå inte såhär i skolan).

Så, vi var alltså lediga igår och på morgonen gick vi hem till en annan familj som bor i närheten. Deras barn är också en pojke och en flicka i Iszabella och Zozis ålder så de lekte med varandra medan jag tittade lite i böcker som de hade, drack te och pratade med mamman, hon var jättetrevlig och berömde min ungerska.

På kvällen åkte jag och Éva till en konsert. Diá hade tipsat om den, det var Zalaegerszegs symfoniorkester och jag såg fram emot fin musik. Men, när vi kom dit stod det att konserten var inställd. Snyft, sa vi och så åkte vi tillbaka hem. Men det var helt okej, vi hade det bra hemma också, vi åt mat och pratade en massa istället.

Idag var vi och shoppade mat, och sedan vi kommit hem har vi ätit lunch (grönsaks- och köttsoppa och paprika-korv med pommes frites) och nu sitter jag i soffan här och skriver medan Éva lär vår tioåriga granntjej engelska, Misi jabbar i grannlägenheten (han bygger, han är trä-ingenjör (har inget bättre svenskt ort för det)) och barnen leker på övervåningen. Ganska soft.

Imorgon ska vi gå till kyrkan, ska bli intressant. Jag är inte religös, men eftersom jag gick i en kyrkokör när jag var i Sverige har jag ändå fått vara med på några gudstjänster. Jag undrar om det är olika i och med att det är ungerskt och inte svanskt, och katolskt och inte protestantiskt.

Ja, nu har ni koll på mig. Hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar