fredag 2 november 2012

Utflykt!


Godagens!

Nu var det ganska länge sedan jag skrev sist, ledsen, men jag har haft saker att göra, de ni!

Jag var nästan på en konsert förra veckan! Nästan... Suck. Min kompis Diá (jätteschyst tjej från klassen) och hennes pojkvän Botond kom till Zalaegerszég (de bor i en by några mil bort) och tillsammans skulle vi gå på en klassisk konsert. Det stod att det skulle vara på ett ställe, vi gick till ett andra ställe, som vi trodde var rätt, men konserten var på ett tredje ställe. Hängde ni med?

Det var i varje fall så att vi gick runt i typ en och en halv timme och letade, frågade säkert över tjugo människor, men vi hittade det inte, så vi satte oss på ett café och snackade i stället. Det var ju trevligt men det var ändå synd. Nu såhär efteråt vet jag att konserten var på ett ställe som vi gått förbi, och nästan gått in och frågat om det var stället. Surt. Men som sagt hade vi trevligt ändå, och jag fick se mer av stan.

I lördags åkte jag hem till Diás (min kompis) hus och stannade där tills i tisdags. Vi hade det jättebra och det var mycket kul att få komma dit! När jag kom där möttes jag av Diás stora familj (föräldrar, fyra barn och en hund) plus Botond, som varje dag jag var där (och vanligtvis) kom dit efter jobbet. Vi stannade inte länge innan vi stack iväg till byns bad/spa. Det fanns många olika pooler (bland annat en med helande vatten, som jag tyckte luktade som te) men vi var mest i utomhuspoolen som var jättevarm. Det var mycket nice!

På söndagen tog jag bilder, så jag tänkte att jag kunde berätta om den dagen med dem:

Här är då Diá, ståendes i sin säng på söndagsmorgonen (alltså typ tolv...), jag gillar väggarnas färg!

Och här är jag i min säng, jättestor och jätteskön för att vara sova-över-säng.

På eftermiddagen åkte vi till Botonds hus, där vi åt lunch innan vi åkte till Botonds familjs vinstuga.


Det var jättekallt så jag fick låna en halsduk.



Jag och Botond med föräldrar, med vinstugan i bakgrunden

Lägg till bildtext

Diá

Jag fick hjälpa till att plocka svamp

Jag och Botonds mamma

Vi gick in och värmde oss en stund


Värmning av äpplen och händer över kaminen

In action runt bordet

Och titta hit!

Inne i vinstugan

Sen gick "ungdomarna" ut på promenad


Diá fick låna en mössa, mycket fin!

Utsickten

Botond tog fram sitt munspel och vips hade vi musik

Fler vinstugor

Väl tillbaka i värmen möttes vi av en trevlig syn.

(och utifall ni inte inte såg vad det var på förra bilden så såg det ut så här)
Det var jättetrevligt på kvällen i stugan och vi pratade, skrattade och åt. En massor: Vi åt fruktkaka och värmde potatis, hembakt bröd, svampen vi plockat tidigare på dan, äpplen och kastanjer på kaminen. Jag var proppmätt efteråt (ni vet, jo, men visst ska du ta en till...). När vi kom hem började jag, på uppmuntring av Botond (som själv brukar hålla på med det), karva en bild i trä.

Det var faktiskt jag som gjorde den, här hjälper Botond mig bara med att slipa lite.


Och: resultatet!

I måndags slappade vi och på eftermiddagen gick vi in till centrum och träffade en annan tjej från klassen och tillsammans med henne käkade vi pizza. Trevligt och gott. På kvällen när vi kom hem, bestämde vi att vi skulle titta på en film. Men vilken film..? Vi ville inte titta på någon film som vi hade sett förut (svårt i mitt fall, lätt i Diás). Vi kollade igenom hennes brors DVD-samling och tittade på internet. Men tre (TRE!) timmar senare hade vi inte fått fram någon film (vi hade valt några gånger men antingen fungerade inte DVDn eller så hittade vi den inte på internet). Dåfick Diá en idé: hon tog en DVD utan att titta och sen stoppade hon in den i datorn och så tittade vi. Filmen var kul, och vi fick äntligen kolla på en film. Nästa gång ska vi definitivt göra samma sak! 

På tisdags mårgonen åkte vi upp till Diás familjs vinstuga, och då tog jag bilder igen:


Diá med sin mamma (observera snön!!!)

Jag och Diá

Vinrankorna



 



Ett persikoträd

Vinstugan (som vi förövrigt inte var i)




Stugan låg högst upp på ett berg/kulle




Senare åkte vi till sjön som Diá brukar bada i på sommrarna



Innan jag tog bussen hem åkte vi hem till Diá och åt lunch. Det var något jag aldrig ätit förut: Lángos. Det var jättegott, så jag ska fråga om receptet, och så kanske jag kan lägga upp det här så ni får smaka på det också!
 



Lángos


Ha de!



1 kommentar:

  1. Lángos finns i Sverige ;) Det finns massor på Peace and love!

    SvaraRadera