onsdag 21 november 2012

17/11-2012 22.29 Tea party in Budapest


Tjenamors! Idag så var jag på det första YFU (organisationen som jag är här med) -mötet sedan lägret som vi hade de första dagarna här i Ungern. Där (på lägret) blev jag kömpis med många men jag har inte kunnat träffa dem eftersom alla bor så långt bort (eller är det kanske jag som bor långt ifrån dem..?).

Det var såå kul att träffa dem igen. Ett stort kramkalas blev det. Vi hade behövt mer tid, det har ju hänt en hel del de här första månaderna. Vi snackade om värdfamiljer, skolor, kompisar, hobbies m.m. och drack te (det var ju ett ”tea party”) och bakade någon slags ungersk godsak (påminde lite om chokladbollar, fast med körsbär och kokos) som vi bjöd de värdfamiljerna som kommit (min stannade hemma) på.

Det här mötet hölls i Budapest (som rubriken kanske avslöjade) så efter att jag gått upp kl 07.40. i morse och ätit frukost, tog jag en buss som på tre timmar tog mig till musikskolan som YFU hade paxat för vårt tea party.

Åh, mys på alla människor som var där! Alla utbytesstudenterna är så snälla och fina. Vi hjälpte varandra med problem också, det var rätt forum för det eftersom vi verkligen förstod varandra och kan tänka oss in i varandras situation.

Ca kl 16.30. gick de flesta och jag, som skulle ta bussen hem kl 17.15. och inte hade ätit mer än lite kakor sedan frukost, började få lite panik över om jag skulle få i mig något innan kl 20.00., då jag skulle komma hem.

Jag berättade det för en volontär, 18-åriga Zsófi, som tog med mig (efter att jag kramat en massa personer igen) till en italiensk restaurang som låg bakom hörnet.

Det tog typ bara 10 minuter att få min spagetti Carbonara klar och inslagen och sen skyndade vi oss iväg till busshållplatsen.

Vi hann, och bussen kom. Men! Busschauffören beklagade och sa att bussen var full och så åkte den!

Det skulle gå en till buss, men inte förrän två timmar senare, så Zsófi frågade om jag kunde tänka mig att sova över hemma hos henne. Så – här ligger jag i en säng hemma hos Zsófi!

Under middagen (bestående av min nyuppvärmda Carbonara och en fin sallad som Zsófis mamma fixade till mig) pratade vi om Zsófis utbytesår som hon spenderade i Texas 2011-2012.

Sedan tittade vi på X-faktor (ungerska varianten så klart) tillsammans med hennes föräldrar. De var jättetrevliga (precis som Zsófi) och vi diskuterade en massa, mest på ungerska, men även lite på engelska eftersom de båda pratade lite (och pappan kunde säga ”talar du svenska?” - på svenska!)

Så, efter en trevlig men lång dag ska jag nu (efter att ha läst några sidor i min bok) släcka lampan och sova...






...i Budapest!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar