måndag 20 maj 2013

Besök av föräldrarna!

Hallå! Länge sen sist. Har hänt trevliga saker, konserter, skolavslutning (för sistaårseleverna, alltså inte mig), besök hos kompisar, utflyckt till TV-tornet och det jag tänkte berätta om nu: besök av svenska föräldrar! Förra veckan på torsdagen anländade mamma och pappa till Zalaegerszeg! Kramkalas och så åkte vi hem till min andra familj, där de också fick bo. Så kul att träffa dem igen!

Under helgen gick vi några promenader, då jag kunde visa runt dem i stan, åt Évas gulasch (är man i Ungern, så) gick till By-museet där vi kollade in traditionella hus och såg en kalkon (den var stor!), vi åkte bort till dalen som jag skrev om i det här inlägget, nu hade blommorna slagit ut! Och så åkte vi till Tihány, som ligger på en halvö i Balatonsjön, på väg dit stannade vi också och såg ett slott också. Och sista dagen åkte jag och mina föräldrar till Budapest, pappa hann bara fika med oss innan han var tvungen att ta flyget hem, men mamma och jag gick till slottsdelen och gick runt där under dagen innan jag åkte hem. Mamma bodde på hotell och åkte sen hem nästa dag.

Och så pratade vi förstås en massa också. Det blev lite kaos i mitt huvud, jag pratade svenska med mamma och pappa, ungerska till värdfamiljen och om alla skulle förstå på engelska. Det slutade i att jag blandade och pratade bland annat mer än en gång ungerska till pappa!

På väg in i dalen; Ungerska föräldrar till vänster och svenska till höger



Jag och pappa





På kvällen åt vi middag på en restaurang med utsickt över Zalaegerszeg

På By-museumet, mamma och jag matade gätterna!


Vi kollar in stugorna


En kalkon!


Slottet som vi åkte förbi påväg till Tihány

Det regnade! Mycket!

Självklart har svenskarna regnkläder! Fast faktiskt är Zala (länet jag bor i) det regnigaste i landet...

Utsickt över ett molnigt Balaton, det var fint ändå. Nu är vi alltså i Tihány

Jag och min värdfamilj!

Och jag och föräldrarna

Efter middagen i Tihány tog jag en bild på kyrkan som finns där, fin.

Nu har vi kommit till Budapest och står och posar framför Donau.

Frihets-statyn


Vi gick till Gellért hotell för att få oss en fancy fika


Gott!

Sen gick jag och mamma upp till slottsdelen (den ligger på en kulle, så det blev lite bergsklättring)

Utsickt från slottsdelen i Buda

Vaktbyte


Vi åt lángos vid sidan av slottet

Sen gick vi in i Mattias kyrkan, och stanade upp för det var så coolt! Så fint!




Sen tog vi en fika, morotskaka



Dagen sist tagna bild får avsluta inlägget; solnedgången sedd från bussen påväg hem.

2 kommentarer:

  1. Vad kul att de kommit och hälsat på! :D Ni ser ut att ha haft jättemysigt :)
    PS. Ja, det var Quirrell! :D Vad glad jag är att någon förstod det ;D

    SvaraRadera
  2. Jag förstod det på en gång. ;) Ja, det var mycket mysigt!

    SvaraRadera