söndag 26 maj 2013

Festival i stan!


Förra helgen (och veckan som ledde fram till helgen) var det Egerszeg Fesztival, alltså en festival här i Zalaegerszeg. Huvudgatan i stan var avstängnd för bilar och var full med folk, marknadsstånd och scener av olika storlekar. På lördagen gick jag in till stan på förmiddagen för att titta på marknaden och njuta av att solen sken (jag hade tjol och T-shirt men de flesta andra hade jeans och vårjacka... Jag tror vi har olika måttmätt om vad som är varmt).

Jag gick runt lite, men eftersom Kriszta, som jag skulle ha hängt med, var sjuk så var det inte så jätteintressant när man var själv. Jag var på väg hem när jag fick syn på en glad figur sittandes tillsammans med hennes familj framför en av scenerna där en orkester spelade. Rebeka, min kompis från min orkester! Hon var lika glad att se mig som jag var henne, och eftersom hon hade tid innan hennes andra orkester skulle upp på scen tog vi ett varv tillsammans på marknaden.

Rebeka där jag hittade henne

På scen med hennes orkester (hon sitter långt fram och spelar tvärflöjt)


Sen, när hon skulle upp på scenen, stannade jag kvar och lyssnade på hennes orkester sammtidigt som jag pratade med hennes familj som var mycket trevlig. Jag var faktist hemma hos dem idag vilket var ännu trevligare, vi åt tre rättes lunch (vilket är vanligt på söndagar), jag och Rebeka gick på en hundutställning vid en fin sjö som ligger i närheten, vi gick en promenad med deras hund (en jättefin ungersk viszla) och sen gick vi som grädde på moset till bion och såg Iron man 3. Nice dag!

Tillbaka till förra helgen: På söndagen gick jag och min kompis Maja och hennes två klasskompisar Jaklin och Cintia på en konsert med Vad Fruttik. Jag hade faktiskt hört dem förut, så det var extra roligt. Vi stod framför scenen först av alla men när det var hen halvtimme kvar till de skulle börja började det spöregna, alltså verkligen spöregna, och hagla. Vi kutade in till McDonald's, som råkade vara närmast och där stod vi och trängdes med en massa andra som också tagit skydd frör duschen som stod på där ute. Vi hoppades att vi skulle få slippa det när konserten väl börjat.

Maja, medan vi väntar vid scenen

Jag, som också väntar


Jaklin (vänster) och Cintia (höger) upptäcker precis regnet

Taget innefrån...
Regnet slutade bara några minuter efter att det startat, så vi var strax på plats på försa raden framför scenen. Konserten började och den var awesome! Jättebra livemusik, vi headbangade som galningar och när regnet slog till igen tjugo minuter in (dock utan hagel den här gången) gjorde det det bara ännu bättre när vi sprutade vatten omkring oss med våra blöta hår. När konserten var över var vi ändå torra eftersom dansandet värmde upp oss.

Efter konserten gick vi bakom scenen och fick en bild tillsammans med sångaren. Nice!

Förväntansfulla innan konserten

Nu har det börjat och här är de: Vad Fruttik


Svårt att ta bra bilder, här syns det i varje fall att vi dansar



Med sångaren ur bandet
Om ni har lust, två låtar av dem:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar