torsdag 20 december 2012

9/12-2012 20.10. Fullspäckad helg

Tjenare! Denna helg har varit fullspäckad med trevligheter. Jag börjar med idag, för det ligger närmast i minnet.

I morse vaknade jag ganska sent (på grund av gårdagens program), käkade lite frukost och klädde på mig och så snackade jag lite med mina föräldrar på skype. Trevligt var det att prata med dem men samtalet fick ett abrupt slut efter att jag hört en knackning på dörren och fick se Diá och Botond stå i dörrkarmen. Jag blev jätteförvånad (på ett positivt sätt, förstås) men fick inte lång tid att hämta mig. De ville bjuda mig på bio, och den skulle börja tio minuter senare.

Jag skyndade mig på med jackan och så sprang vi. Som tur är bor jag väldigt nära biografen och vi kom i tid för att se den sista trailern (som för övrigt kommer före reklamen här i Ungern, skumt).

Filmen vi såg var kanske inte den bästa jag sett, den hette ”Here comes the Boom”, en amerikansk komedi, men den var underhållande, och det var jättekul att de bjöd mig!

När jag kom hem packade jag min väska och så bar det av igen. Jag gick till en parkering och sen blev jag upp-plockad av min körledare som tog mig till en by utanför stan där jag skulle ha en konsert med min kör.

Vi repade i kyrkan, och eftersom det var minusgradigt där, gick vi sedan in i grannhuset (en skola) medan vi väntade på att vi skulle uppträda. Någon hade bullat upp med hembakat och te på ett bord i det klassrum vi väntade i. Det var mycket trevligt att sitta där, prata med Dora och Maja, och mumsa på allt gott. Maja hade igår varit på ett anime-konvent (japansk kultur), så vi snackade ganska mycket om manga och anime (vilket jag också tycker om). Hon bjöd mig på pocky!

Konserten gick bra (förutom sista låten, som var på ungerska och som jag aldrig hört förut, jag försökte mima med, men tillslut stod jag bara och log, men det var nog trevligt för publiken, ingen annan i kören kunde ju le) och sen åkte vi hem igen.

Och nu sitter jag här på min säng och minns gårdagen...

Jag vaknade 4.30. igår för jag skulle åka till Budapest med en klass (inte min, men en som jag haft några lektioner med) från skolan. En halvtimme senare gick jag ut – och fick en chock. Det snöade! Jag berättade att det snöade för första gången här den sista oktober, men det var också den senaste gången. Och det var inte lite snö, överallt var det vitt (det är det fortfarande).

I varje fall: när jag kommit ut blev jag upp-plockad av Laura, en tjej ur klassen som jag då inte kände, men som jag nu vet är mycket schyst, och hennes mamma som skjutsade oss till tågstationen. Det var jättetrevligt på tåget och jag fick vara med i samtalet, som hölls på två språk, dock mest ungerska.

Sen när vi kom fram gick vi runt lite och såg på utsikten. Budapest är en mycket vacker stad! Vi gick till Ungerska Nationella Museet, där vi inte spenderade så mycket tid, men det var ändå ett trevligt besök. Jag gillar att titta på tavlor och fundera på vad som händer eller vilka de föreställer.

Sen var det dax för lunch som blev mycket tjusig – McDonald's... Trevligt sällskap med Vanessa och Agi hade jag i varje fall. När vi hade ätit strövade vi omkring och fönstershoppade lite innan vi träffade de andra för att tillsammans gå till teatern.

Pjäsen vi såg var Pinokkio (ungerska stavningen). Den var väldigt bra gjord, scen-byte, kläder m.m. men kanske inte sådär jättespännande, det var ju trots allt en barn-teater.

Efter ett snabbt återbesök på McDonald's för en liten burgare åkte vi tillbaka till tågstationen och satte oss på tåget hem.

Jag hade under hela dagen någon/några att prata med och alla var jätteschysta mot mig. Och sen var som sagt Budapest en jättefin stad. Lyckad resa måste jag säga!

Och nu: Bilder!

Vad som mötte mig när jag klev utanför dörren

på tågstationen

Trappor och åter trappor, Buda med sina kullar...

Vi kämpar



Utsikt över Buda

Mina tåg-kamrater

Gruppbilder blev det många av...





Klassföreståndaren Judit

Parlamentet!





Jag framför museet

Det var jättekallt! Och blåsigt...




Museet


Vaktavlösning


På McDonald's med Vanessa


Jag satt på rad tio plats nio


På kvällen


Massor med julbelysning var mysigt


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar