torsdag 20 december 2012

16/12-2012 20.45 Budapest igen


16/12-2012 20.45

Igår åkte jag till Budapest (igen) för att gå på YFU's Christmas party. Bussresan dit tog 3h40min, men var faktiskt ganska nice, jag gillar att sitta och fundera, och så hade jag en mycket vacker utsikt, ungerskt landskap i solnedgång och efter jag tittat mig mätt på den hade jag Illustrerad Vetenskap att läsa (mycket bra tidning som min mamma skickar ner till mig varje månad).

När jag kom till Budapest fick jag själv ta mig till platsen med hjälp av först en tunnelbana och sedan av mina fötter och en egenritad karta. Efter att jag hade slösat 20min på att gå för långt på en gata kom jag fram till stället, en restaurang, där alla utbytesstudenterna med familj (inte allas) höll till.

Kvällen gick för fort! Efter en liten ”show” där några uppträdde bestod resten av kvällen av mingel. Kul att få höra uppdateringar, kolla hur alla har det och träffa nytt folk (jag känner ju inte så många av världfamiljemedlemarna).

När det, snörvel, var dags att gå följde jag med Rosa och hennes stora familj (mamma, pappa och fem döttrar (och en son som för tillfället var i Österrike)) hem till dem för att sova över. Det var kul och alla i familjen är musikaliska så det var mycket sång i deras hus, vilket jag tyckte om.

Idag, efter frukost, var nästan alla i köket och bakade och fixade. Julstämning! Jag och Rosa sjöng lite svenska julsånger (har jag nämnt att Rosa är från Finland och pluggat svenska i sju år?) medan hon gjorde marsipan och jag hackade aprikoser och annat till julbaket. Rosa hade fått Annas Pepparkakor skickat hemifrån, mycket goda... Och sen hade de bakat pepparkakor också och de fick jag hjälpa till att dekorera med glasyr.

På bussen hem satt jag bredvid en äldre dam som jag pratade ganska mycket med, hon var trevlig och så var det nice att det gick så bra att snacka ungerska.

Jag tog lite bilder under helgen, men de är fortfarande i kameran, och kameran är hos Diá, som tog bilder och filmade lite under konserten igår (19/12), som för övrigt gick bra. Så: det kommer lite bilder snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar